تولید علوفه جو به روش کشت هیدروپونیک

یکی از پارامتر های مهم در زمان تهیه ی جیره غذایی دام تامین علوفه ی سبز می باشد. یکی از عواملی که در سوء تغذیه ی دام ها و ایجاد عوارض مربوط به دام ها موثر است عدم استفاده از علوفه ی سبز است. لازم به ذکر است که استفاده از علوفه سبز برای تغذیه ی دام ها کمک به جذب و هضم بهتر در مقابل با علوفه ی خشک است. علوفه ی سبز را می توان در تمام طی سال در دسترس داشت و به صورت متوالی آن را اجرا نمود.

در کشت هیدروپونیک بذر گیاه مورد نظر را به مقدار زیادی بر روی سینی های پلاستیکی مخصوص قرار می دهند. این سینی ها دارای عمق کمی هستند و دارای یک ورق کاغذ نم گیر نیز می باشند. بذرهای موجود در سینی ها در روزهای اول توسط آب مه پاشی و تغذیه می شوند. با گذشت چند روز پس از جوانه زدن بذرها لازم است که سینی ها به صورت متناوب و دوره ای با یک محلول غذایی مه پاشی می شوند تا گیاه رشد لازم را بکند. سینی ها را می توان در گلخانه و یا حتی در بیرون آن قرار داد.

زمانی که میزان ارتفاع علوفه ها به ۲۰ سانتی متر برسد و دارای یک پوشش گیاهی متراکم شود، می توان آن را به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار داد. برای این که بتوان یک گیاه را به رشد مناسب خود رساند به گذشت زمان حداقل ۸ تا ۱۰ روزه نیاز است. به طور میانگین با کشت هر کیلو بذر می توان ۶ تا ۱۰ کیلوگرم گیاه را برداشت نمود که البته این میزان برداشت با توجه به گیاه مورد کشت متفاوت است.

در سیستم کشت هیدروپونیک تولید علوفه می توان گیاهانی از قبیل جو، گندم و.. را کشت نمود که همه ی این گیاهان از ارزش غذایی بالایی جهت مصرف برای خوراک دام برخوردارند. این علوفه ها قابلیت ۹۵% هضم را دارند که این مورد به بازدهی قابل توجهی در پرورش دام دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *