مقدمه

در این مطلب قصد داریم به معایب و مزایای علوفه هیدروپونیک بپردازیم.مدتی است از علوفه ی هیدروپونیک در ایران به عنوان یک نوع خوراک برای دام ها استفاده می شود. در کشورهای دیگر برای چندین دهه از این علوفه به روش های مختلف برای تغذیه ی دام استفاده می شده است. برخی بر این باورند که منشا این علوفه و نحوه ی کشت آن همانند سبزه ی عید ایرانیان می باشد. 

مطلب پیشنهادی: علوفه هیدروپونیک چیست و چگونه می توان آنرا پرورش داد؟

شاید با جست و جو در اینترنت با مطالبی همچون ” علوفه ی هیدروپونیک مقرون به صرفه نیست” مواجه شوید. اما باید بدانید که این موارد نوشته های کذبی بیش نیستند. این علوفه برای تغذیه ی دام بسیار مناسب است.

در مقاله ی حاضر به بیان این که این علوفه ها برای استفاده ی چه کسانی مناسب هستند اشاره کرده ایم:

در حال حاضر دامداران به اجبار هزینه های زیادی را برای اداره ی دامداری خود متحمل می شوند و مسئولین تنها حمایتی را که از آن ها می نمایند قبول نمودن قیمت فروش دام ها می باشد. البته گاها برخی از تهسیلات و خوراک های دام وارداتی نیز به آن ها تعلق می گیرد.

برخی از این دست موضوعات  باعث شده است که دامداران به دلیل محدودیت های مالی با نگرانی اقدام به احداث خط تولید علوفه هیدروپونیک نمایند.

در ادامه به بیان برخی از مزایا و معایب سیستم های تولید علوفه ی هیدروپونیک می پردازیم:

معایب مطرح شده برای این نوع علوفه:

اولین ایراد وارد شده به آن میزان رطوبتی است که در این علوفه نسبت به علوفه های خشک می باشد. تقریبا ۳۰درصد این علوفه خشک می باشد و ۷۰ درصد باقی مانده آن را رطوبت تشکیل داده است.

در جواب این گفته بهتر است به این نکته اشاره شود که میزان هضم و جذب محصول بهتر است. برای مثال اگر یک کیلو بذر جو را برای مصرف دام به کار بریم در بهترین حالت ممکن ۶۰ درصد از آن را دام هضم و جذب می نماید و بقیه ی آن به صورت سالم دفع می گردد. در حالی که اگر این یک کیلو بذر را به روش هیدروپونیک کشت نمایید، در هنگام مصرف دام قدرت هضم و جذب آن حداقل ۸۰ درصد می شود.

با انجام یک محاسبه ی ساده می توان به این نتیجه دست یافت که اگر از یک کیلو بذر حداقل ۶ کیلو علوفه تولید شده باشد و با توجه به بررسی ها ۱۵% آن ماده ی خشک باشد یعنی حدود ۹۰۰ گرم ماده خشک دارد. حال بهتر است پس از مصرف ۱ کیلو بذر جو به صورت خشک در مقابل ۱ کیلو بذر جو تبدیل شده به علوفه هیدروپونیک چه میزان ماده خشک جذب دام می شود.

۱ کیلو بذر خشک  60% ( حداکثر میزان جذب دام) = ۶۰۰ گرم

۱ کیلو گرم بذر تبدیل شده به علوفه ( ماده خشک ۹۰۰ گرم) × ۸۰% (حداقل میزان جذب برای دام ) = ۷۲۰ گرم

مشاهده می شود که میزان جذب ماده ی خشک برای دام بیش تر شده است.

*برای دامداران مهم ترین موضوع این است که از جیره ای که برای دام تامین می کنند بیشترین بهره را ببرند و هضم جیره برای دام راحت تر گردد که به دفع کم تر دام نیز منجر گردد.

بدو ن نیاز به هیچ آزمایش و تحقیقی می توان دانست که میزان انرژی و پروتئین بذر پس از رشد به چه میزان است. تمامی افراد از خواص بی شمار سمنو مطلع هستند و دلیل این امر تولید سمنو از جوانه می باشد. نمی توان از بذر خشک شده ی گندم سمنو درست کرد.

علوفه های هیدروپونیک ماندگاری نداشته و باید آن ها را حد اکثر تا ۲ روز پس از تولید استفاده نمود.

راهکار:

  • باید میزان تولید این علوفه ها را با توجه به نیاز روزانه ی دام ها در نظر بگیرید.
  • جهت ایجاد کسب درآمد می توانید مازاد علوفه ها را به دامدران دیگر بفروشید.
  • همچنین می توان آن را خشک کرد و به عنوان جیره ی خشک به کار برد.

مشکل دیگری که برای تولید این علوفه ها وجود دارد هزینه ی بالای سرمایه گذاری است. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که این قیمت بالا با چه معیاری سنجیده می شود!

این نکته را در نظر بگیرید که  با توجه به تماس روزانه اتاق های کشت با آب استهلاک آن ها بالا می رود. برای این که از این امر تا حدی جلوگیری شود از بهترین قطعات در ساخت اتاق ها استفاده می شود و این موضوع سبب بالا رفتن قیمت تمام شده آن می شود.

مزایای علوفه هیدروپونیک

  • مصرف آب: در این سیستم مصرف آب تا ۹۰% صرفه جویی می شود. با توجه به کمبود آب و هدر رفت زیاد آن در روش های کشت سنتی این سیستم امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لازم به ذکر است که با حداقل مصرف آب شما بیشترین برداشت را دارید.
  • سلامت جیره غذایی دام: علوفه های تولیدی در این سیستم هیچ گونه سم و آفت کشی ندارند که این موجب سلامتی دام و مصرف کنندگان تولیدات دامی می شود.
  • کاهش سرمایه گذاری اولیه: قبلا اشاره شد که این سیستم هزینه ی زیادی برای ما دارد اما با محاسبه ساده ای در می یابیم که برای تولید ۳۶۰ تن علوفه در سال نیاز به ۳۰ هکتار زمین کشاورزی با اب کافی است. که با این احتساب هزینه ی یک سیستم علوفه هیدروپونیک بسیار اقتصادی تر است.
  • کاهش هزینه های جاری: طبیعتا تولید به صورت اتوماتیک به کاهش نیروی انسانی و همچنین هزینه های کاشت و داشت و برداشت و ماشین آلات کشاورزی و.. منجر می شود که این امر به سود آوری بیش تر کمک می کند.
  • قیمت تمام شده کم تر برابر است با سود بیش تر: با بهره وری از این روش جیره ی تامین شده برای دام با قیمت تمام شده ی بسیار کم تری به مصرف دام ها می رسد.

در قسمت اشاره شده به ماده ی خشک این نتیجه را کسب نمودیم که ماده ی خشک جذب شده برای دام ها حداقل ۷۲۰ گرم می باشد که با در نظر گرفتن ۱ کیلوگرم بذر جو با قیمت ۱۲۰۰ تومان می توان به این نتیجه رسید که:

در صورت مصرف بذر به صورت خشک: ( ۶۰۰ گرم جذب معادل ۶۰%)

۶۰% * ۱۲۰۰= ۷۲۰ تومان

که این محاسبه بیان می کند شما ۴۸۰ تومان را به ضایعات دفع شده ی دام داده اید.

در صورتی که مصرف بذر به صورت علوفه باشد: ( حداقل ۱۲۰ گرم جذب معادل ۷۲%)

۷۲% * ۱۲۰۰ = ۸۶۴ تومان

ضایعات دفع شده معادل ۳۳۶ تومان می باشد.

شما با این احتساب مبلغی در حدود ۱۴۴ تومان را کاهش می دهید و در صورت برنامه ی صحیح جیره بندی می توانید قدرت جذب را ۸۵%  افزایش دهید. مبلغ جذب شده برابر ۱۰۲۰ تومان و ضایعات دفع شده ی آن  180 تومان است.

اگر این رقم را برای ۳۶۰ تن علوفه در سال یعنی چیزی حدود ۶۰ تن بذر محاسبه کنیم می یابیم که تنها قسمت جذب ماده خشک و بذر حدود ۱۸۰۰۰۰۰۰ تومان صرفه جویی را به دنبال داشته است.

موارد بیان شده فقط بخشی از کاهش هزینه های این سیستم نسبت به کشت سنتی می باشد. در نهایت با استفاده ی دام های شما از این علوفه ها شما می توانید از کیفیت بهتر دام های خود و رقابت با رقبای خود بپردازید.

برای خرید و دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه علوفه هیدروپونیک با ما تماس بگیرید.

۰۹۱۲۴۴۷۸۱۷۹

۰۵۱۴۳۲۱۶۳۳۰

2 دیدگاه در “معایب و مزایای علوفه هیدروپونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *