کشت هیدروپونیک

گیاهان از طریق فتوسنتز رشد میکنند که در این فرایند نور خورشید و یک ماده شیمیایی در داخل برگها به نام کلروفیل برای تبدیل دی اکسید کربن( گاز در هوا) و اب به گلوکز(یک نوع شکر) و اکسیژن استفاده می شود.
برای رشد گیاه الزامی به وجود خاک وجود ندارد و خاک تنها نقش نگه دارنده گیاه و تامین مواد مغذی را انجام می دهد. در صورتی در روش کشت هیدروپونیک این مواد مغذی از طریق جریان اب به ریشه گیاه میرسد.

مزیت های کشت هیدروپونیک

مزایای بالایی در کشت هیدروپونیک وجود دارد . در روش کشت هیدروپونیک ریشه ها راحت تر به مواد مغذی دست پیدا میکنند و معمولا گیاهانی که با روش هیدروپونیک کشت می شوند  ریشه های کوتاهتری دارند که این باعث می شود گیاه انرژی کمتری برای رشد ریشه صرف کند و این انرژی را به برگ و ساقه منتقل کند، پس در نتیجه گیاهانی که با روش هیدروپونیک کشت می شوند رشد سریع تری نسبت به گیاهان خاکی دارند.

در روش کشت هیدروپونیک به دلیل کوچ بودن ریشه ها در همان مقدار سطح کشت خاکی گیاهان بیشتری نسبت به کشت خاکی میتوان کشت کرد.

به دلیل اینکه خاک حاوی و نگه دارنده بسیاری از افات می باشد بنابراین بدون وجود خاک گیاه سلامت و بهداشت مناسب تری دارد و خیلی کمتر در معرض افات قرار می گیرد.
یکی دیگر از مزایای کشت هیدروپونیک این است که این روشی درونی است و شما میتوانید در تمام طول سال و بدون محدودیت نوع محصول کشت داشته باشید.

در کنار تمام این مزیت ها کشت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی به تجهیزات بیشتری نیاز دارد و هزینه احداث گلخانه های هیدروپونیک بیشتر از کشت خاکی می باشد اما با توجه به مزیت های گفته شده می توان گفت کشت هیدروپونیک صرفه اقتصادی بسیار بالاتری نسبت به کشت خاکی دارد.

>شرکت سبز پلاس اولین شرکت در زمینه اجرا و مشاوره روشهای نوین کشاورزی در ایران می باشد.
برای دریافت مشاوره و اجرای انواع روشهای کشت ایروپونیک و هیدروپونیک با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *